Zoeken

Spoony pouch

Stazak met vorm

Waarom DeeDee

Persoonlijke aanpak met tijdige communicatie

Uitgebreide productkennis

Producten van hoge kwaliteit voor concurrerende prijzen

Spoony


Spoony

Hoe laat ik mijn kinderen meer groenten eten? Het is een vraag die menig ouder dagelijks bezighoudt. Het merk Spoony lijkt het antwoord op die vraag gevonden te hebben, met biologische soepen die de dagelijkse portie groenten op een speelse en verantwoorde manier héél aantrekkelijk maken. De Spoony Slurp Soep is het meest recente concept en DeeDee heeft samen met oprichtster Phaedra Mensen de pouch daarvoor ontwikkeld. Hoog tijd om haar aan de tand te voelen hoe ze de reis van idee naar pouch met ons beleefd heeft.

De zoektocht naar de perfecte verpakking, die aansluit bij product en proces, is niet altijd de meest makkelijke. Niet alleen heeft men een breed arsenaal aan verpakkingen om uit te kiezen, ook dient de verpakking aan een flink eisenpakket te voldoen. Dat ondervond Phaedra Mensen, de powervrouw achter Spoony èn moeder van drie kinderen, aan den lijve. "Kinderen moeten makkelijk overal hun soep warm kunnen eten, dus dat betekent dat de verpakking die ik zocht op allerlei plekken via de magnetron of heet water opgewarmd moest kunnen worden. En omdat ik de soep niet wil steriliseren en zo gezond mogelijk – met behoud van vitamines – wil aanbieden, moest de verpakking ook geschikt zijn voor de diepvries," vertelt Phaedra. "Bovendien wilde ik ook zeker zijn dat het materiaal van de verpakking 100% safe is. Omdat ik producten maak voor kinderen wil ik voorkomen dat ik iets doe wat schadelijk voor ze kan zijn."

“Je wordt als klant heel serieus genomen en je krijgt het gevoel dat je er samen in staat. Het is echt een samenwerking.”

“Ook diende de verpakking een stukje versbeleving te geven,” vult ze aan. “Mijn wens was een deels transparante verpakking, zodat ik mijn product kan laten zien aan ouders. Dat zij een gevoel krijgen dat mijn product vers is en er goed uitziet.” Met deze eisen was het voor Phaedra al heel gauw duidelijk dat ze de weg van de pouch in ging slaan. ”Hoewel er nog wat stappen gemaakt moesten worden met het visuele ontwerp, was ik al behoorlijk ver met het technische ontwerp. De vorm van het zakje, wat het moest kunnen en waar ik het voor wilde gebruiken stond eigenlijk al vast. Daarnaast zijn kinderen bekend met de pouch door de knijpfruitjes en spreekt deze verpakking ze aan.”

Zoeken naar de juiste partij

Aan haar de taak om een partij te vinden die haar gewenste pouch kon verwezenlijken. Daarmee lag er niet alleen een technische uitdaging bij haar op tafel. “Er was een rationele en een emotionele uitdaging”, vertelt ze. “Rationeel gezien zocht ik een pouch die meer aan moest kunnen dan een gemiddelde pouch. De meeste pouches die je op internet tegenkomt of die je in de winkel ziet waren pouches met aluminium. Dat werkt niet in de magnetron dus dat viel voor mij af. Mijn pouch had dus te maken met de magnetron, heet water, de diepvries en moest ook nog eens deels transparant zijn. Dat was een behoorlijke uitdaging, want dit was naar mijn smaak nog niet op de markt.” 

De andere uitdaging waar ze tegenaan liep was emotioneel van aard. “Ik wilde echt het gevoel hebben dat ik met een betrouwbare partij zou gaan samenwerken, die al mijn vragen op het gebied van veiligheid en risico’s oprecht en eerlijk zou behandelen. Je hoort vaak verhalen dat de producten die uit China komen in de praktijk wat weerbarstiger zijn dan al die mooie food safety certificaten doen geloven. Ik wilde bij de betreffende partij het gevoel hebben dat dit goed zou zitten, dat dit serieus genomen en gecontroleerd zou worden en dat ik daar echt op kon vertrouwen.”

Via HAK naar DeeDee

Met die uitdagingen op zak kwam ze via Lienemijn Verploeg van HAK bij DeeDee terecht en dat bleek een schot in de roos te zijn. Na een intensief ontwikkel- en samenwerkingstraject werden de eerste bedrukte Spoony Slurp Soep pouches afgelopen januari afgeleverd. “Dat was meteen ook het leukste moment van het proces, toen ze klaar waren. Die eerste levering was ongelofelijk spannend.” Dat had met name te maken met het feit dat de trial order niet geheel volgens de juiste specificaties geproduceerd was. “Het wow-moment van de eerste levering was daarom een combinatie van wow en pfoe: het is in de eerste grote oplage van 25.000 stuks helemaal goed gegaan.” 

Die combinatie van euforie en opluchting hangt heel erg samen aan de emotionele kant van het verhaal; een partij die ze kan vertrouwen. “Maar dat moet ook een partij zijn die mij tijdens het proces het gevoel geeft dat ze er voor mij zijn. En dat ze hun uiterste best voor mij doen. Dat is eigenlijk een ander type wow-effect, maar dat is wel wat ik door het hele proces heen gevoeld heb”, licht ze toe. “Jullie zijn er altijd, zijn bereikbaar, supportive en altijd op zoek naar een oplossing. Qua veiligheid van de verpakking voelt het goed aan, maar ook het gehele proces van mij als klant zien, horen en het beste voor mij willen regelen voelt echt ook goed aan.” 

Omgaan met hobbels

Hoe DeeDee vervolgens omging met hobbels op weg, heeft het vertrouwen bij Phaedra alleen maar gesterkt. “Het feit dat je daar netjes mee omgaat, het probleem niet bij mij neerlegt maar samen met mij zoekt naar een oplossing, dat voelt fair aan. Op deze manier voelt alsof we echt samen in het traject zitten.”

Een dergelijk ontwikkeltraject brengt – zeker voor start-ups als Phaedra ‘s Spoony – hoge kosten en onverwachte levertijden met zich mee. “Ik vind het duur en lang duren, maar dat koppel ik niet zozeer aan jullie. Met name aan het traject dat doorlopen moet worden en dat het van ver moet komen. Jullie hebben de verwachtingen daarentegen absoluut goed gemanaged en beloven niets wat niet waargemaakt kan worden.” 

Een heel prettig gevoel

Hoewel het antwoord op de vraag of we de perfecte pouch hebben geleverd voor Phaedra voornamelijk afhangt van het succes dat ze op de markt gaat hebben, is ze heel tevreden met de uiteindelijke pouch qua looks, feel en functionaliteit. Wat haar betreft hebben we de beoogde 5-sterren beoordeling dan ook zeker verdiend en is niets van onze propositie gelogen. “Wat ik merk als starter is dat ik een hele hoop dingen zelf moet uitvinden en dat ik nergens een grote partij ben. Bij een hele hoop partijen roept een dergelijk ontwikkeltraject frustraties op, omdat dingen niet goed gaan of omdat ik niet serieus genomen wordt. Die frustratie heb ik bij jullie nog niet één keer gevoeld. Het contact met elkaar gaat op een prettige, vriendelijke en supportive manier.” 

“Je wordt als klant heel serieus genomen, zelfs als je een hele kleine partij bent die qua omzet verre van spannend is voor DeeDee” vervolgt ze. ”En je krijgt het gevoel dat je er samen in staat, je hoeft nooit te vechten om dingen gedaan te krijgen. Het is echt een samenwerking en dat is als klant een heel prettig gevoel”.