Zoeken

Waarom DeeDee

Persoonlijke aanpak met tijdige communicatie

Uitgebreide productkennis

Producten van hoge kwaliteit voor concurrerende prijzen

Solina


Solina

Een verpakking wordt niet zomaar genomineerd voor een Packaging Award. Om daarvoor in aanmerking te komen, dient alles op elkaar afgestemd te zijn. Niet alleen materiaal en bedrukking, maar ook de samenwerkingen achter de verpakking. Voor de nieuwe Jumbo Woksaus-zakken werkte DeeDee samen met voedingsmiddelen producent Solina Netherlands en die samenwerking is al jaren een goed geoliede machine. Dat vindt ook Tamara van Beveren, Teamleader Sales bij Solina en kandidaat van dit interview.

De slogan “Designing Success Stories Together” prijkt met koeienletters op het gebouw van Solina op locatie Linschotenstraat te Rotterdam. En van die propositie is niets gelogen, getuige de meest recente co-creatie: de woksaus-zakken van de Jumbo. Een project dat tot stand gekomen is in samenwerking met DeeDee en OD designstudio.

Het project vindt zijn oorsprong in een tender van de grote supermarktgigant, waaraan Solina heeft deelgenomen. Wij spraken met Tamara van Beveren - Teamleader Sales en inmiddels een vertrouwd gezicht bij Solina – over het project en de samenwerking met DeeDee. “Wanneer het gaat om een tender, dan staat tevoren al veel vast wat er verwacht wordt. De richtprijs en waar product en verpakking aan moet voldoen. Dan is het aan de leveranciers om suggesties op te sturen, met prijzen en specificaties. Vanuit dat punt gaan ze kijken welke smaak het beste past en welke prijs het gunstigst is”, vertelt Tamara. Voor Solina geen onbekend proces, als belangrijke speler in globale voedingsoplossingen. Solina ontwikkelt complete producten op het gebied van smaak en visuele, functionele ingrediënten en nutritionele afgewerkte producten. Hieronder vallen dus ook veelvuldig eindproducten in een stazak verpakking.

“Als ik een (sta)zak nodig heb, dan bel ik DeeDee op.”

Samen papierwerk invullen

Het kan voorkomen dat bij een tender in eerste instantie een ander type verpakking wordt gevraagd. Solina gaat ten alle tijden op zoek naar de meest geschikte verpakking voor een product. Het kan voorkomen dat Solina een andere verpakking aanbiedt dan in eerste instantie is aangegeven. Wanneer de knopen doorgehakt zijn, gaat het balletje rollen. En als het rolt, rolt het goed. “Op een gegeven moment krijg je te horen dat je geselecteerd bent voor de tender en dan moet alle benodigde informatie aangeleverd worden. Wij pakken dit op voor het product, DeeDee voor de verpakking. Daarin leveren jullie een waardevolle bijdrage aan het proces”, legt Tamara uit. “Vervolgens finetunet Solina de receptuur van het product en komen we in contact met een designbureau, die meestal vast aangesteld wordt door de tenderpartij.”

De perfecte pouch

In het geval van de Jumbo woksauzen kruiste het pad van Solina en DeeDee met dat van OD designbureau, gespecialiseerd in verpakkingsdesign en toevallig ook gevestigd in Rotterdam. Een bevlogen club professionals, die met hart en ziel en heel veel plezier uitmuntend creatief werk probeert te maken. OD Design en Jumbo werken al samen sinds 2008, het jaar dat ze samen met Jumbo Supermarkten hun succesvolle huismerk in het leven riepen. Zij zijn verantwoordelijk voor het design van de gehele authentieke Oosterse product range van de Jumbo. Natuurlijk moest het design van de zak in lijn zijn met het design van de andere producten. Aan die randvoorwaarde is ruimschoots voldaan, zo vindt ook Tamara. “Dit is de perfecte pouch. Ik kom niet regulier bij de Jumbo, maar toen ik er toevallig was dacht ik: en nu ga ik ze zoeken ook. Hij past heel mooi tussen de andere producten uit de range. En komt zelfs nog mooier naar voren”, aldus Tamara.

En dat komt grotendeels door de complete afwerking met een matte vernislaag en glossy uitsparingen. Door een sterk combinatiespel tussen materiaal en druktechniek komen de gouden draak en letters prachtig naar voren. En ondanks de gouden uitstraling, worden er geen zware metalen ingezet. Dat is beter voor het milieu, net zoals het feit dat er ten opzichte van de glazen fles significant minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Alsof dat nog niet genoeg pluspunten zijn, is de zak ook nog eens heel gemakkelijk te openen en is de saus eenvoudig uit de zak te doseren. Een zak met een gouden randje dus.

Gelijk geholpen

Over de samenwerking met DeeDee is Tamara zeer te spreken, niet alleen binnen het Jumbo woksaus-project. “Twee weken geleden zat ik bij een klant in de UK aan tafel. Nadat ik verschillende opties had neergelegd had de klant een hoop vragen. Toen dacht ik: ik ga gelijk naar DeeDee bellen. De telefoon werd direct opgenomen en ik werd gelijk geholpen.” Samen met Tamara zijn er toen diverse voorstellen gedaan over materialen in combinatie met drukmogelijkheden. Dat gaf helderheid, direct aangevuld met enkele foto’s van bruikbare samples.

“Toen ik weer terug was in Nederland lagen de benodigde samples al klaar, die ik gelijk door kon sturen naar mijn klant”, vervolgt Tamara. “Het stukje ondersteuning en de korte lijnen ervaar ik als heel prettig.”

Altijd een dikke glimlach

Voor Tamara is het belangrijk dat ze naast support natuurlijk ook een goede prijs krijgt waarmee ze haar klant kan overtuigen. “De prijzen van DeeDee vallen altijd binnen het verwachtingspatroon en om heel eerlijk te zijn kijken we vanuit de afdeling Sales niet bij anderen omdat bij jullie de service zo goed is. De vergelijking met andere partijen wordt periodiek door de afdeling inkoop gedaan.“ legt ze uit. Ook ben ik op de hoogte van de levertijd, dus daar hou ik in het voortraject van een project rekening mee. En mocht het nodig zijn dan is er altijd nog wel wat te schuiven. Als ik een (sta)zak nodig heb, dan bel ik DeeDee op.”

Heeft DeeDee een 5-sterren beoordeling verdiend? Tamara vindt van wel. “De goeie service, goede prijzen, het meedenken, de adviserende en ondersteunende rol. Solina en DeeDee halen met zijn tweeën een project binnen. Het voelt echt als een samenwerking en het is altijd met een dikke glimlach.”

“Solina en DeeDee halen met zijn tweeën een project binnen, altijd met een dikke glimlach.”