Zoeken

Innovaties

Innovaties bij DeeDee; voor een verbeterde (stazak) verpakking en bedrijfsproces. 

Bij DeeDee streven wij altijd naar de juiste innovaties om te komen tot de perfecte stazak die 100% aansluit bij uw product en proces!
Tijdens een innovatietraject nemen wij u, uw bedrijf, uw eindgebruiker, het milieu en/of de samenleving altijd als uitgangspunt.
Een stazak kan op veel manieren innovatief zijn. Toch staan de meest voorkomende innovaties vrijwel altijd in relatie met:

  • Duurzaamheid;
  • Gebruikersgemak;
  • Marketing;
  • Keten-optimalisatie;
  • Techniek.

Innovaties op het gebied van duurzaamheid, gebruikersgemak en marketing spreken voor zich.
Technische innovaties en keten-optimalisatie zijn over het algemeen wat minder goed zichtbaar. Een mooi voorbeeld is het toepassen van een nieuwe lijmsoort en/of barrière voor de stazak. Hoewel deze innovaties voor het oog niet zichtbaar zijn, kunnen deze er wel voor zorgen dat nieuwe productcategorieën in aanmerking komen voor stazak verpakkingen.
Een technische innovatie kan uiteindelijk ook weer een positieve invloed hebben op één van de andere innovatie gebieden.

Innovaties kunnen terugkomen in de kleinste details van een stazak. Een leuk voorbeeld zijn de inkepingen om de stazak mee af te scheuren. Door deze inkepingen rond af te werken, ontstaan er geen scherpe randjes na het afscheuren. Deze mini aanpassing creëert veel waarde voor het gebruikersgemak. Het laatste wat wij natuurlijk willen, is dat iemand zich bezeert aan een stazak. 

Proces om te komen tot uw perfecte stazak
Hoewel het verloop van ieder innovatieproces uniek is, blijft de basis hetzelfde. Zo zijn er voor elk traject drie afzonderlijke doelen. Deze doelen dragen bij aan de ontwikkeling van een perfecte innovatieve stazak op maat die 100% aansluit bij uw product en proces.

De drie doelen zijn:

  • Uw product wordt optimaal beschermd door de stazak innovatie
  • De stazak innovatie sluit naadloos aan op uw bedrijfsproces
  • U kijkt met trots naar uw stazak innovatie

Deze doelen zijn als een web met elkaar verweven en kunnen continu voor verandering zorgen. Daarom vergt het de nodige tijd en geduld om uw gewenste stazak innovatie te realiseren.
Van idee tot innovatie, herkennen wij altijd vier verschillende fases, namelijk:

  • Idee
    1.  Inventarisatie fase
    2. Stazak ontwikkelfase
    3. Product testfase
    4. (Productie) Proces testfase
  • Innovatieve stazak                       


Inventarisatiefase
De inventarisatie fase start altijd met een kennismaking tussen u en DeeDee. Wij geloven namelijk in het feit dat een goede kennismaking leidt tot een betere samenwerking en dat een betere samenwerking leidt tot een betere innovatie. Dat wil u toch ook?

Het begin gaat altijd om de visualisatie van uw idee. Wilt u overstappen van uw huidige verpakking naar een stazak verpakking, of wilt u een verandering brengen aan uw reeds bestaande stazak verpakking? Door goed naar elkaar te luisteren en met elkaar mee te denken, proberen we de juiste informatie in kaart te brengen om later in het proces gefundeerde beslissingen te kunnen nemen.

Na het verkrijgen van de eerste informatie, zult u een relevant samplepakket van ons ontvangen. Zo krijgt u ook een beeld van onze mogelijkheden en gaan we dit traject een passend vervolg geven.

Stazak ontwikkelfase
In de stazak ontwikkel fase is het doel om uw idee uit te werken tot een perfecte stazak.
Dit wordt gerealiseerd door de materiaalsamenstelling, de lay-out en het design zorgvuldig te bepalen. Hierbij staan drie aspecten altijd centraal, namelijk:

1.  Het te verpakken product
2. De wensen en behoeften van de klant
3. Het (productie)proces van de klant

In de basis dient een verpakking ter bescherming voor het te verpakken product. Ieder product reageert op zijn eigen manier op zuurstof, waterdamp en/of licht. Om ervoor te zorgen dat de stazak de gewenste bescherming kan bieden, dient de stazak opgebouwd te zijn uit de juiste materialen. Dit wordt de materiaalsamenstelling genoemd.

Voor de productie van een supertoffe stazak waar u een trots gevoel van krijgt, brengen wij graag uw wensen en behoeften in kaart. Hierbij draait alles om de lay-out en het design van de zak. De lay-out en het design maken uw stazak uniek en persoonlijk. U kunt hierbij onder andere kiezen uit verschillende type stazakken, een zipper om de zak hersluitbaar te maken, een zelf opgemaakt uniek design met een glossy en/of (gedeeltelijke) matte uiterlijk, verschillende spoutmaten en nog veel meer aspecten die uw finale zak kunnen vormgeven.

Naast een mooi uiterlijk van de zak, moet de zak natuurlijk ook werkbaar en functioneel zijn. Dit is gerealiseerd wanneer de stazak aansluit op alle verschillende bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan processen zoals het afvul- (handmatig, semi- en/of volautomatisch), het marketing-, het bewerkings-, het verkoop- en natuurlijk ook het gebruiksproces door de eindconsument.

Het bewerkingsproces gaat bijvoorbeeld over hetgeen wat er gebeurt met een afgevulde zak. Wordt de zak bijvoorbeeld verhit voor een bepaalde periode? Gaat de zak een vriezer in? Moet de zak een valtest doorstaan? Dit zijn allemaal voorbeelden van bewerkingsprocessen die invloed kunnen hebben op de (materiaal)samenstelling van de zak.

Niet voor niets worden alle verschillende processen zorgvuldig in kaart gebracht.
Deze procesinformatie dient dan ook als input om op een nauwkeurige manier de benodigde materialen voor de zak te kunnen bepalen. Het bepalen van de juist materiaalsamenstelling gebeurt op basis van de opgedane kennis en kunde, door middel van zorgvuldig overleg tussen de klant, DeeDee en indien nodig de producent en met behulp van een of meerdere tests.

Alleen door de tijd te nemen en rekening te houden met alle beïnvloedbare factoren, kan uiteindelijk uw perfecte innovatieve stazak, aansluitend op uw product en proces, worden gecreëerd.

Wanneer het eerste concept en ontwerp klaar is, kan met behulp van (handgemaakte) samples en een design printproof het innovatie idee visueel gemaakt worden voor de eerste controles.

Hierna volgen de product- en (productie)proces testfase om het ontwerp te testen.

Product testfase
In de product test fase is het doel om de bevestiging te krijgen dat de gekozen materialensoorten correct zijn waardoor het product van de gewenste bescherming voorzien wordt. Hiervoor kunnen verschillende tests uitgevoerd worden, zoals bijvoorbeeld de delaminatie- en de houdbaarheidsdatum test.

Hoe groot deze producttest is, is afhankelijk van uw project. Soms is een kleinschalige test met samples uit een samplepakket voldoende. In de meeste gevallen is een testrun van 1.000+ samples wenselijk. Hier worden de samples dan ook speciaal voor gemaakt.

Een belangrijk gegeven is dat testresultaten alleen representatief zijn wanneer er gebruik gemaakt is van een sample dat dient als perfect referent als het opgestelde ontwerp van de uiteindelijke zak.
Hier draagt DeeDee dan ook zorg voor.

(Productie)Proces testfase
In de (productie)proces testfase is het doel om de bevestiging te krijgen of het ontwerp met de gekozen lay-out opties op een juiste manier kunnen worden afgevuld. Kortom: of het ontwerp aansluit op het productieproces van de klant.

Ook bij deze test is de grootte van de test afhankelijk van het project. Bij handmatige en/of semi-automatische productieprocessen kunnen een aantal testsamples al voldoende zijn, terwijl bij een vol-automatisch productieproces een testrun van minimaal 10.000 stuks noodzakelijk is voor een representatief resultaat.

Als alle testresultaten positief zijn, staan de lichten op groen. U kunt uw gepersonaliseerde innovatie stazak in productie laten brengen.

Wat wij erg belangrijk vinden tijdens een innovatieproject is duidelijkheid en eerlijkheid. Wij zullen nooit beloftes doen waarvan wij weten dat we ze niet kunnen nakomen. Daarnaast is oprechte aandacht voor elkaar, gewone dingen ongewoon goed doen, wederzijds vertrouwen en samenwerken voor ons de basis om een innovatieproject tot een succesvol einde te brengen. Hiermee streven wij naar de gewenste kwaliteitsinnovatie voor u.

Bent u benieuwd naar een voorbeeld uit de praktijk? Lees dan in deze testimonial van Phaedra Mensen (oprichtster van Spoony) hoe zij haar innovatieproject doorlopen en beleefd heeft.

Casestudies
Het realiseren van innovaties kan in alle soorten en maten. Graag delen wij een aantal (praktijk)voorbeelden.

Voor het product van Zeelandia was een zak in de vorm van een punt (de welbekende vaantjes-vorm) gewenst. Deze vorm kon niet goed worden afgevuld door de volautomatische afvulmachines. Door een kleine verandering aan te brengen in de vorm (het toevoegen van een recht gedeelte) kon dat wel. Het resultaat is dat de zakken op een hoge snelheid en volautomatisch gevuld kunnen worden.

Heeft u ook wel eens gedacht om de bodemvouw te bedrukken? Spoony wel! Zij hebben namelijk een poppetje op een speelse wijze daar verstopt. Deze humoristische twist, die past binnen de huisstijl van Spoony, zorgt voor mond op mond reclame en dus free publicity.

Een ander mooi marketing voorbeeld zijn de plastic vriesdroogkoffie zakken van Van Duijnen. Door het papieren uiterlijk van deze plastic zakken wordt er een duurzamer karakter gecreëerd.

Ook op het gebied van duurzaamheid worden er grote stappen gemaakt. Zo heeft DeeDee in 2020 samen met INAMOOD een 100% recyclebare stazak gemaakt!

De magnetron soepzakken waren ook een mooie innovatie. Doordat de soep wordt opgewarmd in de magnetron terwijl de soep nog in de zak zit, is er niet alleen een handeling minder om te verrichten voor de consument, maar is er ook minder voedselverspilling.
In diezelfde zak zijn ook coldspots aangebracht. Deze spots worden niet heet tijdens het verwarmen van de zak, waardoor de zak veilig uit de magnetron kan worden gepakt.

Natuurlijk zijn er nog veel andere voorbeelden op te noemen, maar dan wordt dit stuk toch echt te lang. Eigenlijk is geen innovatie idee te gek en denken wij graag met u mee. Dus, bent u op zoek naar een unieke en innovatieve verpakkingsoplossing die waarde toevoegt op het gebied van keten-optimalisatie, marketing, duurzaamheid en/of gebruikersgemak? Duik dan samen met ons in de wereld van stazakken en wellicht dat uw stazak de ‘next best thing’ wordt voor uw bedrijf en uw eindgebruiker?

Denkt u bijvoorbeeld wel eens om braille schrift toe te passen op uw verpakking?
Wij denken graag met u mee!!

Wat wij u bieden

    Pouch Professionals mét een glimlach
    Wij creëren en leveren de perfecte pouch
    Perfecte match met uw product en proces